تبدیل دنده دستی به دنده اتوماتیک

به صورت کلی، رانندگی با خودروهایی که دارای دنده اتوماتیک هستند، بسیار راحت‌تر و بدتبخش‌تر از خودروهایی با گیربکس دستی هستند. تقریبا تمامی خودروهای جدید خارجی به دنده اتوماتیک مجهز هستند و شما را از استفاده مداوم از پدال کلاچ، بی‌نیاز می‌کنند. در صورتی که از خودروهایی با دنده دستی استفاده می‌کنید، ممکن است به فکر تبدیل دنده دستی به اتوماتیک افتاده باشید! در ادامه در وبلاگ ، به این موضوع می‌پردازیم که تعویض دنده دستی با اتومات چه مزایا و معایبی دارد؟ اصلا شدنی است؟

تماس فوری
کلیک کنید

تبدیل دنده دستی به دنده اتوماتیک امکان پذیر است؟

بله! امکان تبدیل دنده دستی خودرو به دنده اتومات وجود دارد؛ اما با شرایطی!

همین اول کار بهتر است بدانید که تبدیل دنده دستی به اتوماتیک، هزینه قابل توجهی را می‌طلبد. به طوری که بالغ بر ده‌ها میلیون تومان هزینه تنها برای خرید قطعات موردنیاز صرف می‌شود؛ بدون درنظر گرفتن دستمزد و هزینه تعمیرگاه! همچنین از آنجایی که استفاده از گیربکس‌های غیرفابریک می‌تواند باعث آسیب به موتور خودرو شود، همواره سعی کنید گیربکس اورجینال و فابریک مناسب خودروی خود را خریداری و نصب کنید. همچنین قبل از این کار، حتما با یک تعمیرکار متخصص مشورت کنید. تغییر دنده دستی به اتوماتیک مزایا و معایبی دارد که در ادامه، آنها را شرح داده‌ایم.

به صورت کلی، خودروهایی که در دو مدل دستی و اتوماتیک تولید می‌شوند، قابلیت تبدیل دنده به اتوماتیک را دارند؛ شرکت تولید کننده، این خودروها را مناسب برای هر دو نوع گیربکس تولید می‌کند و این، یک مزیت برای آنها محسوب می‌شود. البته تقریبا تمامی خودروها را می‌توان به این صورت تغییر داد.

گروه گیربکس کار ایرانیان، ارائه دهنده انواع خدمات تعمیر گیربکس و فروش انها است. در این مرکز می‌توانید از خدماتی همچون تعمیر گیربکس پورشه، تعمیر گیربکس BMW، تعمیر گیربکس هیوندای و… بهره‌مند شوید. برای استفاده از خدمات تعمیرگاه تخصصی گیربکس کار ایرانیان، می‌توانید به مرزداران، خیابان شیخ فضل الله نوری و خیابان شهرک ژاندارمری مراجعه کنید.

مزایای تبدیل دنده دستی به اتومات

در ادامه، برخی از مهمترین مزایای تبدیل گیربکس دستی به گیربکس اتوماتیک آورده شده است.

رانندگی راحت‌تر

اولین مزیت استفاده از خودروهای اتوماتیک، این است که در رانندگی راحت هستید و نیازی به استفاده و نگه داشتن کلاچ نخواهید داشت. این مورد تاثیر زیادی بر کیفیت رانندگی شما می‌گذارد و رانندگی را آسانتر می‌کند. در خودروهای دارای گیربکس دستی، باید بتوانید به صورت منظم و به موقع پاهای خود را بین 3 پدال گاز، ترمز و کلاچ حرکت دهید و هر یک را به مقدار مناسب فشار دهید. عدم وجود هماهنگی بین این کارها باعث آسیب به خودرو و مواردی همچون خاموش شدن خودرو می‌شود. با استفاده از گیربکس اتوماتیک، تنها لازم است گاز دهید و در موارد نیاز، ترمز را نگه دارید.

البته در صورتی که از دوستداران سرعت و راننده حرفه‌ای هستید، احتمالا از تبدیل دنده دستی به اتومات پشیمان خواهید شد!

عملکرد بهتر در سراشیبی‌ها

خودروهای اتوماتیک، همیشه عملکرد بهتری در سراشیبی‌ها از خود نشان داده‌اند و در آن شکی نیست. در صورتی که تعویض گیربکس دستی به اتوماتیک به خوبی انجام شود، در مسیرهای شبی‌دار عملکرد بهتری را از خودرو شاهد خواهید بود. این نکته را به یاد داشته باشید که در صورتی که گیربکس به خوبی تعویض و مدیریت نشده باشد، نتیجه کاملا برعکس خواهد بود و مسیرهای سراشیبی تبدیل به کابوسی هولناک برای خودروتان می‌شود.

تمرکز بهتر در زمان رانندگی

در خودروهای دستی نیاز به تعویض دنده با تغییر سرعت وجود دارد. این کار ممکن است حواس راننده را پرت کند و منجر به حوادث شود. خودروهای اتوماتیک در این زمینه ایمن‌تر هستند و تمرکز بهتری به راننده می‌دهند.

معایب تبدیل دنده دستی به اتومات در خودرو چیست؟

تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک
تبدیل دنده دستی به دنده اتوماتیک

همان طور که در ابتدا نیز گفته شد، تعویض دنده دستی با اتومات علاوه بر مزیت‌هایی که دارد، اشکلاتی را نیز به همراه دارد.

اولین مشکل، هزینه بالای ایجاد این تغییر است. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، باید میلیون‌ها تومان هزینه بپردازید. در بسیاری از خودروها باید قطعات متعددی را برای خودروی خود خریداری کنید. همچنین باید سیم کشی ماشین به کلی تغییر پیدا کند که چند میلیون تومان هزینه خواهد داشت. علاوه بر این، هزینه نگهداری از گیربکس اتوماتیک به مراتب بیشتر از گیربکس دستی است. به صورت کلی، برای تبدیل دنده دستی به اتومات، باید حداقل 30 میلیون تومان هزینه کنید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است به مذاق خیلی از افراد خوش نیاید، کاهش شتاب خودرو است. این مورد خصوصا برای کسانی که علاقمند به رانندگی پرسرعت با خودرو هستند، بسیار اذیت کننده خواهد بود. بنابراین اگر راننده حرفه‌ای هستید و معمولا با سرعت زیادی رانندگی می‌کنید، بهتر است به خودروهای دنده اتوماتیک فکر نکنید!

یکی دیگر از معایب تبدیل گیربکس خودرو به اتوماتیک، عملکرد نه چندان جالب در تعویض دنده است. طبق تجربیات، پس از تغییر و تبدیل دنده دستی به اتوماتیک ممکن است مشکلاتی از قبیل تاخیر در تعویض دنده یا در مواردی، عدم تعویض دنده رخ دهد. این موارد می‌توانند سلامت گیربکس و حتی موتور را تحت تاثیر قرار دهند و در صورت وارد کردن خرابی، هزینه سنگینی روی دست شما می‌گذارند. موارد دیگری مثل گاز هرز خوردن، گرم شدن خودرو و تقه زدن، افزایش مصرف سوخت و استهلاک خودرو، نمونه دیگری از معایب تبدیل دنده دستی به اتومات هستند که قبل از تغییر خودرو باید آنها را درنظر بگیرید.